tisdag 26 september 2017

TIPS PÅ EN UNDERBAR KALKFÄRG


FÖR EN LEVANDE OCH VACKER YTA

Kalkfärg är fantastiskt fint att mjuka upp ett rum med. Den kan även användas i våtrum om man då använder en sealer ovanpå. Vi målade bara två små fondväggar med kalkfärg, men det räckte verkligen för att ge en fin kontrast på väggarna i rummen. På våning två på bilden här ovan låg dagsljus från söder direkt på väggen, och känslan av färgen blev då ganska ljus.

För att veta hur du ska applicera färgen för önskat utseende, be om råd för målningen i färgbutiken. Att spraya eller rolla på ger en jämnare yta, medan pensel ger en mer "handmålad gammaldags" känsla. I och med att vi hade smala väggar där jag kunde dra hela penseldrag rakt över i ett svep, valde jag pensel. Men skulle jag göra en hel större vägg hade jag nog valt roller eller sprayflaska. Fast i vissa hem och rum passar den grova finishen väldigt väl.


På våning ett låg inte dagsljuset direkt på väggen, och det gjorde att denna vägg syntes mer och fick en mustigare känsla än den på ovanvåningen. 



Vi valde efter mycket velande Pure & Originals ljuvliga färg POTATO SKIN. Vi blev så nöjda! Det är inte alls omöjligt att den kommer upp även på någon vägg i nya huset, när vi bott in oss lite. 

Kanske känner ni för att pyssla och ändra om där hemma nu till hösten, varför då inte testa en härlig kalkfärg på en vägg eller två?

Ha en skön tisdag ♡ Mia


Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin


Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar