lördag 14 september 2019

MINA TIPS FÖR STORA MIDDAGAR - DEL 2


Hejsan, hoppas ni haft en skön vecka. Min sa bara swish! Här kommer fortsättningen på mina kalastips för stora bjudningar. Denna helgen blir det inget sådant, det är röja, städa och fixa som gäller här.

TIPS FÖR MIDDAGAR MED MÅNGA GÄSTER - DEL 2


9. Att ha maten samlad som en buffé är oftast en bra lösning. Vi ställer då även all dricka på ett ställe. På bilen ovan har jag endast salladen stående på bordet. Resten står uppdukat på bardisken i bakgrunden. 

10. När det gäller val av mat när vi ska ha 20 släktingar på middag, så brukar vi försöka hitta ett recept med en god och smart maträtt. T ex en gryta av något slag, så att mycket kan vara klart när gästerna kommer. Ibland kan matberedaren eller mixern vara en riktig tidssparare. I lördags gjorde jag t ex guacamole vilket jag brukar mosa med gaffel. Jag hade inte riktigt tiden att mosa 6 st stora avokados på det viset utan jag gjorde för första gången guacamole i matberedaren, det blev en annan konsistens på den, men det funkade bra!

11. Jag brukar i god tid, oftast kvällen innan, ställa fram de skålar/skedar/fat som ska användas till tilltugg, såser mm. 

12. Ska ni ha godisskålar på borden senare på kvällen så gör i ordning de skålarna innan så att det bara är att ställa fram. Vid den tidpunkten brukar kalaset vara i full gång och allt som är förberett bidrar till att ni själva kanske också kan få ta en kopp kaffe😉. 


13. Ta hand om maten som blir över. Man gör oftast lite för mycket mat vid sådana här tillställningar. Förbered så att ni har passande burkar att lägga resterna i. Vi brukar även lägga den överblivna maten i fryspåsar och frysa in den direkt.

14. Har ni diskmaskin så se om där finns något snabbprogram. Det är verkligen skönt att kunna få in en eller två maskiner under kvällens lopp.  Men tänk på att gästerna hellre får tid att prata med dig än att allt är undanplockat under kvällen.



15. Enkla och snabbt fixade tilltugg, är minst lika goda som mer de avancerade snacksen. Jag tycker att känslan beror mycket på hur det läggs upp. Här är t ex underbara cocktailkapris, och i bakgrunden ett långt fat med crostini och en liten burk med tapenade att klicka på - mums! Så snabbt fixat, och visst ser det festligt ut!?

Ja, det var några tips för att hinna med en stor bjudning i ett hektiskt liv. Tipsen funkar ju också till mindre middagar, hoppas de kan hjälpa er i planeringen. 
Må så gott ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg


Follow my blog with Bloglovin

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar