lördag 15 juli 2017

VITVAXAD EKPARKETT - FÖRE & EFTER




EFTER. Bilder på golvet nu efter slipning och vaxning. Det är som ett helt nytt rum 
(...och tavlorna har inte hunnit komma upp på hyllan än ;-).

Vilken skillnad!

Jag vet att det finns många som har ekparkett som blivit gul, och som funderar på att slipa om den. Mina föräldrar har precis gjord detta, så jag tänkte dela med mig av det otroligt fina resultatet.

De ville göra ekparkettgolvet på ovanvåningen många snäpp ljusare och vitare. Dels så har de lagt in det ljusa "Kährs Nouveau Snow" på nedervåningen och ville matcha det, och dels ville de få bort den ganska markant gula tonen i golvet.

Efter slipning och behandling med hårdvaxolja blev det som ett nytt golv, och det känns som en helt ny ovanvåning i huset!

Före och efter slipning och behandling

Golvet FÖRE.


Golvet EFTER.


FÖRE. Mamma tyckte att även om de gjorde rummet modernt och ljust, så drogs känslan ner av det gula golvet.

Att vaxa golvet 

För att ett golv ska få kallas parkett, så måste slitskiktet (det skikt man ser och går på) vara minst 2,5 mm tjockt. Parkett finns i olika tjocklek, 14 mm är vanligt, och den tjockleken kan slipas om upp till 4 gånger! Läs på viivilla.se om golvet kan renoveras och på golvbranschen.se för definition av olika golv.


Såhär såg det ut efter endast slipning.

De valde att vitvaxa golvet i två omgångar för att få det extra ljust. De ville som sagt ha det mycket ljust och vitt, men tyckte det var viktigt att träet syntes igenom. Först slipas det, sedan dammsugs det och vattnas (detta moment var visst mycket viktigt enligt golventrepenören). Därefter ett lager 2-komponent infärgning med vax och vit färg. Dagen efter det läggs ett lager transparent vax. Vill man ha golvet vitare tar man vit färg även i detta vaxet men i andra strykningen mer vax och mindre färg. 

Att sköta golvet efteråt

Rådet mina föräldrar fick - våttorka alltid golvet mycket sparsamt. Behandla golvet varannan månad med golvsåpa med vitt pigment i, även då med mycket lite vatten, ca 3dl till 3 cl såpa. Vänta två månader innan första gången med såpa. 



Enligt den golventreprenör de anlitade, så är det mycket vanligt att man idag vitvaxar golvet istället för att vitolja det. Vad jag läst mig till så har hårdvaxolja hög slitstyrka och ger ett mycket bra skydd mot vatten och fläckar. Jämfört med olja tål den vätska bättre. Jämför man med lack så tål hårdvaxoljan lösningsmedel och starka rengöringsmedel sämre. Ett oljat golv har också ett visst skydd, men oljan tränger ner i golvet och bildar inget skyddande lager som lack gör. Kolla Bona.com och läs om olja, vax, lack, såpa och lut.

I eftermiddag ska vi på grill hos mina kära föräldrar och då ska jag inspektera rummet ännu en gång, med alla möbler och "piff" på plats. 

Må så gott ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin

Golventreprenören som fixade golvet till Mamma och Pappa var Daniel Johansson på Sundets Golvslipning, i Helsingborg. Pris för 37 m2 = 9 907 kr

Bilder: Mia Ljungberg och Anita Fredricson



11 kommentarer:

  1. Superfint!
    Vi har gjort precis samma sak med våra gamla fernissade plankgolv på övervåningen, och faktum är arr vi med har samma Kährs golv på entréplanet :)
    Det blir verkligen superfint att vitvaxa!
    Kul att du visade detta!

    Allt gott,
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, så roligt att ni gjort precis samma val! Det blev verkligen samma känsla på båda våningarna. Och smart att renovera ett golv istället för att riva upp och lägga nytt. Som jag skriver om imorgon (idag!) så är valet av golv otroligt viktigt för hela känslan i rummet och huset. Hoppas ni njuter av ert ljusa fina golv. Må så gott/Mia

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Är helt ny på detta men jag gillar verkligen de ni gjorde :) Såååå fint. Var inne på din instagram också och du ger mig så mycket inspiration. Så kul. Vad kostade allt det på ungefär? Jag skulle behöva göra 100km/2 med parkett på detta sätt men jag vet inte vilket pris de bör ligga runt. Tänkte på allt de här med lacket och vita färgen etc. Har du ett hum?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och glömde skriva...jag blir otroligt glad också över att du även blir inspirerade av mitt Instagramkonto. Det är framför allt inspiration jag vill ge där. Tack och sköt om dig!

      Radera
  4. Åh, vad roligt att du tycker det! Det är hos mina föräldrar, men jag ska framför detta :-). Hos Mamma och Pappa var det Daniel Johansson på Sundets Golvslipning, i Helsingborg som gjorde jobbet. Pris för 37 m2 = 9 907 kr. Lycka till och ha en fin fortsättning på din dag!

    SvaraRadera
  5. Minns du vilken 2-komponentsfärg/vax som användes? (märke)

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Nej tyvärr så vet jag inte detta. men du kan ju alltid kolla med Daniel Johansson på Sundets golvslipning i Helsingborg. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Men guuuud så fint det blev:)! Jag har hållt på och letat hur jag ska göra och vad jag ska använda för att få exakt det som du skriver ovan och ska göra exakt likadant. Tack för grym inspiration och blev ju helt nytt rum. Tack!

    SvaraRadera
  8. Mycket intressant och vackert! Jag ska själv slipa mina golv och är ute efter exakt samma ljusa nyans. Det blir nog vitvax för mig med. Tack för intressanta bilder och läsning:-)

    SvaraRadera
  9. Hej! Vi funderar på att göra samma sak. En fråga- den såpan som man ska behandla golvet med varannan månad, är det som en vanlig såpa/våttorkning eller är det ett stort projekt av gnuggande på knä? 🌸

    SvaraRadera