lördag 12 augusti 2017

ATT MÅLA EN TRAPPA VIT

Hejsan, hoppas ni har en skön lördag. Idag står på mitt schema att inventera barnens kläder inför skolstart, och sedan planera vilka möbler vi ska ta med till nya huset. Och jag tänkte här skriva lite om trappmålning, som många står inför vid en renovering.


SLITSAMT JOBB, MEN VÄRT DET!

Visst har ni sett dem, alla dessa gulnade ektrappor som längtar efter lite kärlek. Lägger man t ex ett nytt ljust trägolv som vi gjorde i det hus vi renoverade, då blir det en riktig krock med ektrappan.

Vi (= min man) målade trappan vit, och det var en stort jobb. Men oj, vilken skillnad det gjorde för hela nedervåningen och för TV-rummet på ovanvåningen. Vet inte om min man håller med😉...men jag tyckte verkligen det var värt det i slutändan.

Vi gjorde som i denna film från Anza, men målade också med en grundfärg för golv efter slipningen. Det ser lättare ut i filmen än vad det är, tycker vi. Det som min man upplevde som jobbigast var att hur försiktig man än är när man målar de små ytorna med lite lite färg och med pensel, så rinner det ofta ner lite färg långt senare. Då får man slipa igen. Han fick också måla allt fyra gånger plus grundfärgen! Att köpa in målning av en trappa brukar vara väldigt dyrt...målarna vet vilket hästjobb det innebär.

Vi målade ledstång och räcke nermonterade vilket rekommenderas, men "ribborna" mot vardagsrummet fick målas på plats.

I en färgbutik sa en försäljare att om man ville ha trappan mindre hal, kunde man blanda i lite finkorning strandsand. Jag har sedan läst att halkskyddspulver för båtar är bättre, det finns i de flesta välsorterade båtbutiker. Detta hoppade vi över. 



En lite mer avancerad trapprenovering från Lundbergs. Och då får man ju ha en tränyans som stämmer överens med golvet.


Men vitt ville vi ha det, och vitt blev det! Det man ska tänka på är att damm och smuts syns väldigt tydligt i en vitmålad trappa, men det är sådant man får ta - design före funktion ;-).

Lycka till med ert trappfix.

Må så gott ♡ Mia


Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Bild 1 & montage 3: Mäklarbilder av Peter Koppe, Snowwhiteseven Photo AB
Bild 2: Bild från Lundbergs instruktionsfilm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar