söndag 16 december 2018

LJUSSTAKAR OCH PILEKRANS BLIR SNABBT JULFINA MED JÄRNEK


Nu var det sista julpyntet klart här och pepparkakshuset ska göras imorgon. Jag bad mamma om järnekskvistar från deras trädgård, och med dem fixade jag till ljusstakar och pilekrans på några minuter. Här ser ni vår stora ljusstake i juleskrud.

Det är lika enkelt att dekorera vanliga, lite högre ljusstakar på samma sätt.


Jag klippte till lagom stora kvistar av järnek och använde ett lite grövre snöre att knyta fast dem med. Man kan även spraya järneken med t ex guld- eller silverfärg. Det blir supervackert. Detta gjorde jag och dekorerade borden med till vårt vinterbröllop.

Man väljer givetvis det band man tycker är finast att knyta kvistarna med. Snurrar det några varv och knyter en vanlig knut, som jag gjorde, eller så kanske man vill ha rosetter. 

Jag har en pilekrans som jag bara sticker ner "grönt" i, och i år blev det järnek även i den. Det pryder nu sin plats i vår hall.

Jag måste erkänna att jag inte tycker att järnek är det allra vackraste att ha i en trädgård. Men efter att i många år fått så fina kvistar av mamma, bl a till julen, så kommer vi att hitta en plats till en järneksbuske i någon skuggig "bakgrundsplats" i trädgården. Det är ju så fint att den är vintergrön. Då blir det säkert den vanliga Blå järnek

Jag önskar er en fin fortsättning på söndagen, och hoppas att ni får en riktigt mysig vecka nu fram till jul!

Pyssla på ♡ Mia



Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar