onsdag 23 oktober 2019

FEM GRÅGRÖNA VÄXTER I VÅR TRÄDGÅRD


Regnet har öst ner i mer än en vecka så arbetet med färdigställandet av framsidan av huset står helt stilla. Men så är det, man kan inte styra vädret. Jag gläder mig över att nästan allt i trädgården vi anlade i våras, ser ut att ha klarat sig och mår bra. 


VÄLJ ETT TEMA I TRÄDGÅRDEN - TIPS PÅ FINA GRÅGRÖNA VÄXTER

Jag tycker verkligen om många olika sorters trädgårdar. Att välja ett tema i trädgården binder ihop den och skapar harmoni. I vår trädgård återkommer de grågröna, silvriga växterna överallt. Här är fem av dem.

1. JAPANSK STARR - VINTERGRÖNT OCH VACKERT
Japansk starr, ett underbart fint gräs som även är vintergrönt. Jag har tre sorters japansk starr, alla är vackra, men den som upplevs som grågrön heter "Everest" och har smalare blad än de andra och två vita kanter på bladet.  


2. KRYDDSALVIA - GOD OCH LÄKANDE 

Salvina vi har köpte jag som en liten kruka till matlagning. Av någon anledning planterade jag ut den i vår drivbänk, i vår första trädgård för flera år sedan. Sedan fick den mellanbo i svärmors koloni när vi byggde hus, och nu är den jättestor och fantastiskt vacker!


3. SILVERPÄRON - "NORDENS OLIVTRÄD" 
Jag bara älskar detta träd! Det är andra trädgården vi planterar silverpäron i. De får inte högre stam än den höjd man köper dem i. Vi har även köpt två träd till framsidan nu, längtar tills vi kan plantera dem. Vill ni ser hur vi band upp träden med sadeljord av juteväv, så se mitt tidigare inlägg om det.



4. LAMMÖRON - MJUKA OCH LJUVLIGA MARKTÄCKARE
Lammöronen vi planterade i våras har hunnit bli mycket större, och kommer att sprida sig vidare. Det är en otroligt fin växt med silvriga ludna blad. Perfekt marktäckare.


5. BLÅSVINGEL - KAXIGT OCH SNYGGT

Detta fina silvriga gräs brukar jag ha lite här och där i trädgården både i krukor och rabatter.

Nu slumrar snart trädgården in i sin vintersömn, men det ska bli härligt att nästa år kunna njuta va den direkt när vårsolen börjar lysa. 

Önskar er ett riktigt fint slut på veckan ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Follow my blog with Bloglovin


Bilder: Mia Ljungberg
Bild 5: Produktbild från Bygghemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar