söndag 25 juni 2017

SKAPA ETT HEM SOM GER DIG ENERGI

En bostad är oftast så mycket mer än ett tak över huvudet. Det ska vara en trygghet, en plats där man kan vara sig själv, koppla av och ladda om. För mig är det även viktigt att jag möts av ett, i min smak, vackert hem när jag öppnar dörren efter en lång arbetsdag, eller när jag vaknar till en dag att spendera med familj och vänner. 

Engelska gången blev min oas

Jag köpte lägenheten mest som en investering efter att jag och min före detta pojkvän gjort slut, och inte skulle flytta in i den nyrenoverade bostaden tillsammans som planerat. Men när jag väl flyttat in så blev jag helt förälskad i detta hem och kunde inte sälja så snart som jag trodde. Det var väl egentligen för dyrt för mig att bo själv i en etagelägenhet på 124 kvm, men jag var helt såld.

Att bo och landa i den lägenheten hjälpte mig att hitta ett lugn inom mig själv som jag inte känt på länge. Samtidigt fick jag så mycket energi av att bo där, det var påtagligt att hemmet påverkade mig positivt. Trots att jag var singel utan barn, spenderade jag den mesta tiden den sommaren med att pyssla i hemmet, grilla med vänner på min uteplats och snacka med de trevliga grannarna, i ett område där typ 90% var barnfamiljer. Det fanns en mening med det. Den hösten träffade jag min man, han flyttade efter ett tag in till mig, och vi gjorde det då till vårt gemensamma hem. Våra två första barn föddes när vi bodde där, och jag kommer för alltid att minnas denna lägenhet som en kärleksfull grund till det liv jag lever idag med min familj.
En del har ändrats i min inredningsstil sedan dess men mäklarbilderna speglar den tiden och min underbara lägenhet på ett fint sätt. (Lampor är definitivt större numera ;-).


Mina tre tips på hur du gör ditt hem till din egna sköna "laddningsstation"


1  Rensa, rensa, rensa
Att försöka organisera hemma, ha så lite som möjligt framme och ha ordning på det som inte är framme, det är en viktig grund till ett behagligt hem. Att ha drivor med prylar liggandes och överfulla skåp laddar inte upp dig, det tar tvärtom mycket energi från dig. Ta rensandet och organiserandet i lagom etapper så det blir av, men gör det frekvent och noggrant. Känslan efter att man fått ordning, om så bara i några lådor, är ju väldigt tillfredställande. Kanske kan du ta en regnig dag nu på den kommande semestern till detta. Bra musik på och sätt igång!

2  Sänk tempot i hemmet
Se till att ha flera platser i hemmet som inbjuder till att varva ner själv eller umgås med andra på. Att känna att man får lugn och ro hemma är viktigt, fast givetvis inte självklart. Jag vet...jag har tre barn ;-). Men har man ytor som inbjuder till lite softande...så blir det mer softande helt enkelt. Soffor, fåtöljer, sittpuffar, sittgrupper, kanske kuddhögar i barnens rum, barstolar osv. Att ha flera platser där man kan sitta tillsammans inbjuder till avslappnat umgänge. Detta ska jag verkligen tänka på när jag ska inreda det nya huset. Med sänkt tempo och mysiga samtal, så är det lättare att hitta kraft till allt det där som tar mycket energi.

3  Inspireras, men skapa din personliga stil
Oberoende av vad dina referensramar är eller vilken inredningsstil du har så omge dig med sådant du tycker är fint och sådant som ger dig lite sinnesfrid, i den ofta så hektiska vardagen. Kolla i inredningstidningar, bloggar, och googla - försök hitta och känn in den stil som tilltalar dig. Gör gärna ditt eget moodboard genom att samla ihop bilder i din dator eller klipp&klistra, och häng upp på t ex en anslagstavla. Köp inte "en hel uppsättning" från en bild i IKEA- eller Mio-katalogen. Försök istället att skapa ett mer personligt hem. Visst kan man inspireras och få hjälp med ett visst "koncept", men det är detaljerna och de delar du lägger till själv, som gör att du verkligen trivs hemma och som ger dig kraft och energi.

Hoppas detta kan inspirera er till lite energipåfyllning i hemmet.

Anna Mård och fotograf Sofie Synkfot gjorde ett reportage om min lägenhet till tidningen "Allt i hemmet" under min första mammaledighet. Du hittar det reportaget här imorgon. 

Må så gott ♡ Mia 

De första sju bilderna: 
Mäklarfotograf med mäklare Roger Billsten
De sista fyra bilderna: Fotograf Sofie Synkfot 
Med en takhöjd på ca 5 meter, så var där gott om rymd och ljus i hemmet. 



Antons rum kallade vi "Green room", ni förstår varför. Jag blir lite nostalgisk när jag ser bilden, hans första rum.


En härlig uteplats i söder.

Utsikten från vardagsrum och uteplats var fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar