måndag 7 augusti 2017

PLANERA ETT VINTERBRÖLLOP - TIPS DEL 2

Mycket till ett bröllop kan man fixa själv

Att planera ett bröllop är ofta ett stort projekt. Jag såg att där var en hel del bitar som jag själv kunde göra. Det var otroligt roligt och så sparade vi en hel del på det också.

Det är viktigt att först bestämma sig för ett färgtema för bröllopet. Allt man skapar och köper där efter går då i de tonerna.Våra färger var benvitt, vitt, beige och guld. 




Klänningen 

  • Om man vill designa klänningen själv, kan man göra det på olika nivåer. Har man en idé kan man göra ett moodbard eller samla bilder från tidningar och nätet. Sedan be en sömmerska eller skräddare hjälpa till att sätta ihop sina idéer och skapa klänningen precis så som man vill. 
  • I mitt fall var min mammas korta 70-talsbrudklänning med trumpetärmar förlagan till min klänning. Jag la sedan på min klänning till detaljer som fick symbolisera mig. Jag ritade den själv och lät en duktig sömmerska sy upp den. Många provningar blev det, men det var roligt!
  • Sedan finns det ju också otroligt många vackra klänningar att köpa. 




Mina fina föräldrar som gifte sig i början på 70-talet. Här ser ni mammas klänning.


Inbjudningarna - sätter känslan för hela bröllopet

  • Jag layoutade inbjudningar. Jag har tillgång till layoutprogram men har man inte det, så kan man faktiskt skapa detta även i program som Word och Powerpoint. Det har jag sett min väninna göra. Hon skrev sedan ut inbjudningarna på ett digitaltryckeri. Jag skrev ut alla mina enheter på ett benvitt lite tjockare papper och skar ut på med skalpell på skärmatta. 
  • Gör du inbjudningarna själv är det bästa att börja med att hitta vilket kuvert du vill ha. När man hittat det så gör man formatet på inbjudningarna efter det. Jag valde avlånga benvita kuvert och även celofanpåsar som kuverten passade i.
  • Inbjudningarna är verkligen det som sätter första känslan för ert bröllop. Tänk noga igenom hur ni vill ha dem. Att addera ett "handgjort" moment till inbjudningarna gör att de ser extra arbetade och exklusiva ut. Jag knöt t ex organzaband runt alla våra inbjudningar.
  • Annars finns det ju en uppsjö av ställen på nätet där man kan beställa inbjudningarna ifrån. T ex Vistaprint.se och Calligraphen.se. Mitt råd om du beställer på nätet - less is more.



Näbbkorgarna fixas på någon timme



Näbbarna hade små korgar med rosenblad i. När jag kollade runt för att köpa sådana häpnade jag över priserna. Vi skulle ha fem och hade lagt en hel del pengar redan på alla söta näbbkläder, så jag gjorde korgarna själv. Det var inte lätt att hitta fina småkorgar, så det fick bli spånkorgar, men med sprayfärg i benvit, pärlemoklistermärke-hjärtan (som jag även satt en klisterdutt under) och sidenband så blev de jättesöta. Tror inte heller att det är så mycket fokus på korgarna när fem ljuvliga små människor struttar fram i ursöta kläder ;-).


Programmen 


  • Med kyrkropgram och middagsprogram gäller samma som med inbjudan. Man kan skapa dem även om man inte har layoutprogram eller beställa på nätet.
  • I festprogrammet hade vi med presentationer av alla gäster, sånger, kuriosa, 1X2-frågor om "vår historia", bilder på oss som unga och bilder på oss nu med barnen. Vi tackade också alla personer som hjälpt oss.
  • Jag band guldband i viket på festprogrammet. Även här gav den handgjorda "touchen" det där lilla extra.

Placeringskorten

Enkel och fin lösning med ett vikt litet pappersark. Jag fyllde så många kort det gick på en A4 och skrev ut, skar ut och vek.


Buketten ska tåla kyla (...det gjorde inte min)

Jag hittat en bild på en bukett jag ville ha som inspiration till min och skickade den bilden till floristen. Jag träffade aldrig henne faktiskt, utan vi hade mail och telefonkontakt. Sedan hämtade min pappa blommorna på bröllopsdagen. Men det funkade bra med att inte ha IRL-kontakt, jag var nöjd med själva designen på min vackra bukett. Det jag tycker hon skulle ha tänkt på är att okidéer inte tål kyla och är känsliga över huvudtaget. Som jag skrev igår så höll min bukett sig OK på fotograferingen och i kyrkan. Så gjorde även tärnans blomsterarmband och herrarnas blomma på kavajslaget. Men det var inte mycket med blommorna efter det. Så tänk på detta om ni ska ha ett vinterbröllop. 


Ringarna

Jag designade även ringarna och antliade en guldsmed att göra dem. Jag bad honom stämpla in M&M på utsidan av dem och det gillar vi verkligen. De flesta väljer att köpa ringarna och då har man massor att väl på i alla olika prisklasser.



Bordsdekorationen

Det var mycket pyssel med att förbereda för bordsdekorationen till 80 gäster. Jag sprayade järnek i guld och i benvitt. Dessa kvistar tillsammans med murgröna blev en underbar vintrig kombination.


Tyvärr var det ingen som tog närbilder på dekorationen, så ni får tänka er det. Sprayad järnek var som sagt superfint, det såg verkligen ut som att kvistarna var i renaste guld.


Tårtan

  • I vårt fall så har jag en svärmor som gör världens godaste tårta. Vi fick låna ett tjusigt tårtfat i fyra våningar av Resturang Gastro och med det fatet så blevAtrids fyra tårtor till en härlig bröllopstårta. Den betydde mycket för oss då den ju är gjord med kärlek av henne. Hon har lärt sig detta tårtrecept av Bertil Hermansson som förut hade ett fint bageri i Helsingborg, så jag tror inte gästerna hade något att klaga på ;-). Vi hade köpt en personlig och lite charmig tårtdekoration som vi tyckte symboliserade oss. Det finns många som är bra på att göra goda tårtor, så tänk efter om det är någon i er närmsta vänkrets som skulle kunna fixa det. Kolla i så fall om restaurangen eller cateringförtaget ni anlitar kan hjälpa er med ett tårtfat i våningar, som gör det mycket enklare att få till "bröllopstårtekänslan".
  • Och såklart kan man beställa alla sorters vackra bröllopstårtor från proffsiga bagerier.



Ris = fågelfrön

  • Det är bättre för fåglarna om man skippar riset och kastar sesamfrön eller fågelfrön på brudparet. Vi köpte massor av små vita oranzapåsar på nätet och fyllde dem med fågelfrön. De delades ut till gästerna påvägen in i kyrkan. (Med tanke på hur många fågelfrön vi vaknade upp med i hotellsängen dagen efter, så är det inte konstigt att vi nu flera år senare fick en tredje liten "överranskningsbebis". Riskornen i sängen ska visst symbolisera hur många barn man ska få!)

Någonting lånat. Jag fick låna denna fina pälsjacka som tärnan hade ärvt. Den passade perfekt!

Barnens kläder planerades också in i minsta detalj. Vi bestämde oss till sist för supersöta kläder från littlefairies.se. Ytterkläderna gick också i bröllopets färgtoner.


Jag bar en liten och gnistrande tiara som jag köpte i en bröllopsbutik. Denna lilla pralin gjorde verkligen sitt till för att jag skulle känna mig som en riktig vinterprinsessa.

Jag hoppas detta kan hjälpa er lite i ert planerande, eller bara inspirera. Snart visar jag underbara bilder av en mycket duktig bröllopsfotograf. 

Ha en fortsatt skön måndag ♡ Mia


Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Bilder: Fotograf Callemange - carlmagnus.com
Studio Västrasandgatan 10, 252 25 Helsingborg | 0708-214104 | 042-214104 | info@carlmagnus.com. 

Mia Ljungberg, Ulf Bering, Linda Magnusson, Fredrik Widell, Addi Runolfsdottir och Jenny Melliander ♡♡♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar