söndag 6 augusti 2017

PLANERA ETT VINTERBRÖLLOP - TIPS DEL 1

Follow my blog with Bloglovin


Min dröm om ett vinterbröllop i city blev sann, här kommer tipsen!


Vi är mitt i sommaren, men det är ju då man brukar planera till ett vinterbröllop. Vi hade vårt bröllop i januari 2012. Vigseln ägde rum i Mariakyrkan och middag och fest hölls på Restaurang Gastro i centrala Helsingborg (som nu ligger på annan adress). Här har jag samlat lite tips och tankar som jag hoppas kan inspirera och hjälpa er som är mitt uppe i planeringen. Mycket av detta fungerar lika bra till ett bröllop på andra årstider. Hämta en kopp kaffe, idag blir det ett långt inlägg!

Min man älskar vintersporter och vintern, och jag hade alltid sagt att skulle jag gifta mig så ville jag gärna ha ett vinterbröllop och gärna i city. Så för oss var valet ganska självklart.

Kort tid för planering var bäst för mig

Vi förlovade oss på Maldiverna och efter det kom två barn i rask takt, nytt hus och annat som tog upp vår tid. Så det tog fem år efter förlovningen innan vi gifte oss. När vi väl bestämde oss så hade vi bara tre månader på oss att få klart allt. Jag kan faktisk rekommendera att inte ha för lång tid på sig för att planera. Jag själv hade t ex ändrat mig 10 gånger om ang nästan allt om jag hade haft mer tid. Nu fick jag ta snabbare beslut, och det blev precis så det skulle bli och helt fantastiskt.




Fördelar när du har ett vinterbröllop

  • Inbjudna vänner och familj blir överlyckliga. Inte nog med att de blir bjudna på bröllop, i januari och februari efter julfester och nyårsbalunser, händer det oftast inte mycket på festfronten. Så er inbjudan är extra rolig att hitta i brevådan. Man måste vara beredd på att de flesta inbjudna kan komma.
  • På restauranger, cateringföretag och festlokaler kan man oftast få mycket bättre priser i början på året. Där brukar det också vara ganska lugnt vid den tiden och de vill gärna få in en bröllopsfest.
  • Även kyrkorna är vanligtvis mindre bokade under vintermånaderna.
  • Man behöver inte vara orolig för att smälta bort i finkläderna, framförallt alla stackars finklädda män om de har skjorta och kostym!
  • Att dekorera ett vinterbröllop är otroligt roligt (imorgon skriver jag om vår bordsdekoration)
  • Bröllopsbilderna kan ofta bli lite mer originella.
  • Facklor är fantastiskt fint och det är ju perfekta på ett vinterbröllop.
  • Du behöver inte vara brun, och det är i mitt fall mycket bra!

Fix fix innan fotograferingen på förmiddagen. Den duktiga tjejen som fixade mitt hår och makeup heter Therese Svensson. Hennes mamma Margot gjorde håruppsättningen på min mamma. De två driver Margots hårstudio i Kävlinge. De kom hem till oss och det sparade en hel del tid (även om det blev lite tidspress ändå...så klart). Fotografen började med att fotografera oss när vi blev tillfixade. Sedan blev det fotograferingen mot fotoduk i vardagsrummet så fort vi var klara. Och efter det bar det av till Påsjöslott. Hela detta upplägg tyckte jag var bra och sparade oss ganska mycket tid. Jag hade även varit i deras hårstudio några veckor tidigare och gjort en provuppsättning och pratat igenom hår och makeup, det kändes tryggt.

Även en blivande brud måste dricka och äta...

Några tips till vinterbröllopet

  • Om ni vill bli fotograferade utomhus, ha alltid en backupplan. Vi ville fotografera de flesta av våra bilder utomhus, vid och i allén vid Pålsöslott. Inte långt därifrån låg hus med vackra gamla träverandor. Vi frågade de som bodde där om det var OK att vi fotograferades där vid dåligt väder på bröllopsdagen. Det var inga problem, de sa att de nu nästan hoppades på dåligt väder då de ville se oss bröllopskädda ;-). Nu hade vi väldig tur då det var orkan helgen innan och efter vårt bröllop, men just den dagen var det strålande sol och frusen mark. Ingen snö, men fint och vintrigt ändå. Vi hade också bestämt med fotografen att vi fotade mot fotoduk i vårt vardagsrum innan vi gick ut, så en hel del bilder på t ex min pappa och mig och på barnen och oss, var redan "säkrade" när vi gick ut. Det kändes bra.
  • Ha facklor som inramning när ni kommer ut från kyrkan, det kan inte bli vackrare. Fråga ett bra tag innan bröllopet ett gäng av era gäster om de kan vara fackelbärare. Utnämn en av dem till "ansvarig projektledare", så facklor delas ut i tid, att de tänds och att alla fackelbärare står som planerat. Vi hade gångavstånd mellan kyrkan och Restaurang Gastro, så våra fackelbärare kunde följa gästerna dit. Det är också mycket fint att ha facklorna på varsin sida om vägen upp till brudparets transport. Facklorna beställde jag enkelt på nätet.


  • Ta verkligen tillvara på den vintriga känslan och låt även dukningen bli krispig och vacker.
  • Brudbuketten måste tåla kyla, vilket min inte riktigt gjorde. Som tur var höll den, tärnans blomsterarmband och killarnas blomma på kavajslaget någorlunda till efter kyrkan. Men blommorna var ganska "slut" vid middagen på grund av kylan under fotograferingar m.m.
  • Det kan vara bra med två olika sorters skor om man vill byta från en varmare "vinterlook" på fotograferingen till ett par nättare festskor på middagen.
Askungenskorna.


Mina generella bröllopstips

  • Mitt kanske viktigaste tips, är att ha två toastmasters. I vårt fall hade vi det - en toastmaster, Manges bror Thomas Johannesson och en toastmadam, min fina väninna Jannice Wistand. Vår duktiga och seriösa toasmadam som förberett allt så fantastiskt, blev akut sjuk samma dag som bröllopet stod. Vi var så glada att hon återhämtade sig snabbt, och att vi även hade en toastmaster! Det är ju också lättare och roligare för de som ska hålla i detta stora projekt att vara två i planerandet och utförandet.
  • En traditionell utmarsch är mycket vackert. Men vi ville göra vår lite annorlunda. Det var bara vi, bestman och tärnan som visste om det (och vår vän som klippte låten så att introt blev kortare). När det var dags för utmarsch så sattes Kiss:s "I was made for lovin' you" på i högtalarna. Mange och jag gjorde en liten "svängom" vid altaret, rockade sedan med bestman Daniel Turesson och tärnan Malin Stigård, och hämtade upp näbbarna på vägen ut. Vi ville med detta signalera vilken känsla vi önskade att resten av kvällen skulle ge oss och våra gäster. Det verkade verkligen uppskattas av de överraskade gästerna. Både jag och Mange älskar (bland annat) "80-tals-pudelrock", så valet av låt kändes perfekt. Låttexten var ju också klockren. 

  • Även om ni har en bröllopsfotograf som garanterar er fina bröllopsbilder och ev. också fotograferar i kyrkan och på fetsen, så be några av era gäster att fotografera och filma. De bilder och filmer vi fick av våra vänner är helt ovärderliga. De är väldigt härliga, nära och personliga. Vi har massor av bilder även från mingel, festen och dansgolvet, de ska ni få slippa att titta på här ;-), men de är pricken över I:et i fotoalbumet.

Här fångade Uffe ett ögonblick när jag piffade mig mellan ljuvliga maträtter, tal, bus och klirr i glasen.

Fler bilder fotograferade av vänner. Jag är så glad för alla dessa hundratals bilder vi har tack vare dem.
  • Vill man ha barn med i brudföljet, vilket vi ville så måste man vara beredd på att allt kan hända och vara OK med att det inte blir helt "perfekt". När vi gifte oss var våra barn 2 och 3,5 år. Deras pojkkusin var 3 år och de andra två flickkusinerna var lite större. Det var en lång och konstig dag för barnen så när det på eftermiddagen var dags för kyrkan, var de supertrötta. Vi hade ett hotellrum mitt över kyrkan, och när vi där gjorde oss redo för kyrkcermonin somnade vår son i sängen. 30 minuter senare var det dags att gå och då blev han så sur att han skrek och sparkade sin sko genom hela rummet. Men han fick sitta på min pappas arm och hjälpa till att leda mig till altaret♡, lillkusinen fick hålla tärnan hårt i handen och vår dotter höll sin stora kusin i handen och fick en napp i munnen (...en genomskinlig napp, så den var lite diskret i varje fall *skratt*) och hennes sidenband i midjan kasade ner lite. De var så duktiga, spatserade fram och spred rosenblad. Kanske blev det inte riktigt som planerat där, men det blev gulligt och fint. Vi är jätteglada att de var med.

Lite kaotiskt innan inmarsch...
...men det blev bra 
  • Och till sist - förutom att förbereda så att den stora dagen blir så smidig som möjligt, ta på dig en skön tröja med knappar eller dragkedja fram så du inte förstör frisyren när den är klar. Jag har hört om de som blivit fixade i håret och sedan fått klippa av tröjan ;-).


Man kan göra mycket själv



Oftast är det mycket som ska fixas till ett bröllop. Jag är "pysslig" av mig och kände tidigt att jag kunde göra en hel del av bitarna själv. Jag förberedde och planerade med hjälp av mina moodboards och botaniserande på nätet. Det jag gjorde själv var; att designa ringarna och klänningen, göra inbjudan och kyrkprogram, näbbkorgar, placeringskort, bordsdekoration, fågelfrön i organzapåsar och festprogram. 

Även om man inte har tillgång till layoutprogram, så finns det lösningar. Imorgon tipsar jag och visar er lite om vad man kan göra själv. Jag skriver då också om varför min klänning var kort och vad som inspirerade mig till den designen. 

Senare i veckan fortsätter bröllopstemat och det blir inspirationsbilder från en mycket duktig bröllopsfotograf. Idag ska jag och barnen hem till en härlig familj som handgripligen har byggt sitt vackra stenhus själva med pool och allt! Spännande. Mer om detta här om ett litet tag.


Länge leve kärleken ♡ Mia



Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Bilder 1-10, 12 och 13: Fotograf Callemange - carlmagnus.com
Studio Västrasandgatan 10, 252 25 Helsingborg | 0708-214104 | 042-214104 | info@carlmagnus.com


Övriga bilder: Ulf Bering, Linda Magnusson, Fredrik Widell, Addi Runolfsdottir och Jenny Melliander 


Margots hårstudio i Kävlinge: 046-734140

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar