söndag 26 november 2017

ATT GÖRA EN LUFTBALLONGLAMPA


SÅHÄR FIXADE JAG EN LYSANDE JULKLAPP TILL LILLKILLEN

Jag letade efter en luftballonglampa att köpa, men hittade då också många olika versioner av gör-det-själv-versioner. De flesta av dem var roligare än de man köper tyckte jag. Jag letade tills jag hittade grunden till den jag ville ha, och den fanns på den fina bloggen Beatas.se. Jag är nöjd med min lampa som ju även ska få lysa när den hängs upp i Linus rum i nya huset.

Det finns massa billiga rislampor i olika storlekar att välja mellan, jag ville ha en ganska stor och valde Ikeas rislampskärm REGOLIT (för 19 kr!), 45 cm i diamter. Jag ska sedan hänga upp den med upphänget HEMMA.

DETTA BEHÖVER DU

  • Rislampa i den storlek du önskar
  • Ett upphäng med sladd osv för glödlampa 
  • (Ev. en LED-ljusslinga med t ex batterier om du hellre vill ha det i lampan)
  • Rep i den tjocklek du tycker passar din lampskärm (se nedan för mer info)
  • En minikorg (Min är en liten sjögräskorg köpt på Åhlens)
  • Ett eller flera små mjukisdjur som passagerare
  • Riktigt hållbart och bra lim, helst limpistol
  • Ståltråd (jag valde en mörk tråd då mitt rep var lite mörkare brunt)
  • Band för rosett
  • Sax 
  • Avbitare
  • Ev. pins/knappnålar

VILKET REP, DET ÄR FRÅGAN...

Jag ville ha ett lite mörkare tockare rep och köpte först kokosrep, vilket är jättefint i trädgården, men alldeles för hårt och "knotigt" till detta. Det finns sisalrep och juterep som ofta är ganska billigt. Det kan man hitta på Rusta, Biltema, Trädgådsbutiker osv. Hamparep är lite mer följsamt men dyrare. Det jag köpte var CLIPPER ett mycket följsamt syntetiskt rep som ser ut som tjärad hampa, men är billigare. Jag köpte ett 0,8 cm tjockt på repbutiken.se. 0,6 cm tjockt hade också gått bra till den storleken av lapmskärm jag valde. Det kostade allt lite mer än vad jag hade räknat med, man kan säkert hitta billigare rep om man letar runt. (Clipperrepet måste man knyta eller surra med ståltråd precis där man klipper det annars snurras det upp direkt).

Antal meter rep som behövs till lampskärmen REGOLIT: 
ca 3,70 m x 4= 15 m (jag beställde 17 m för att ha lite extra).

SÅHÄR GÖR DU

Be någon hjälpa dig, det blir lite meckigt att göra detta själv tror jag. Min man fick ställa upp och hålla lampskärmen i första stegen när jag knöt "nätet" över ballongen. Det är smidigt att då hålla lampan på en lite lägre yta t ex en säng. 

Para ihop de fyra 3,70 meter långa repbitar i två par och korsa paren mitt över toppen på skärmen så att det blir fyra reppar på 1.85 m på varje håll av lampskärmen. Bind ihop alla repen i toppen i skärmens ställning med ett snöre. Börja med fyra knutar långt upp på de fyra repparen, se bilden. Sedan delar du varje reppar och knyter ihop en del med en del av det andra repparet bredvid, se bilden. Jag knöt "nätet" med tre omgångar knutar. Man kan göra ett tätare nät, men då ska man nog ha ett tunnare rep. Jag gillar den här enkla och lite robusta känslan. Kolla hela tiden så att korset är rakt där uppe när du knyter och så att du får knutarna ungefär på samma höjd. Det är lätt att knyta upp och justera om det behövs.



Efter sista knutarna surrar man ihop repen så det blir fyra mer raka och stela delar ner mot korgen.
Jag mätte och tyckte att 20 cm ner från sista knutarna ner till korgen blev lagom till denna stora skärm. Jag mätte också med de mjukisdjur som skulle få plats, så att där var lite luft ovanför upp till ballongen.



Jag surrade sedan 20 cm + 8 cm (8 cm var det ungefärliga djupet på korgen). Jag satt blåa små pins efter 20 cm, då var det lätt att sedan limma de ihopsurrade stela repbitarna i korghörnorna så att pinsen var precis i ovankant av korgen. Se till att de stela repbitarna inte är vridna och sneda innan du klistrar fast dem. Det är lätt att justera när de är invirade i ståltråd.

Man kan ju inte låta bli att sätta små mjukisdjur i korgen. I Linus ballong fick en kaninskallra och fina Älgen från Ishotellet hoppa i. De ser ju mycket nöjda ut båda två. Jag knöt en rosett med ett skirt vitt band runt korgen. Den kommer att sitta på tills han är lite större, då korgen kanske ska justeras, och eventuellt nya passagerare får åka med.


DEKORERA MER OM DU VILL

Man kan pimpa lampan hur mycket som helst med rosetter vid varje repslut, vitsprayad korg, sätta klistermärken på korg och skärm med t ex 3D-blommor, nyckelpigor, fjärilar eller glitterstenar. Googla runt och kolla! Men jag ville som sagt åt den lite enklare, rena stilen. Jag ska se om jag kan hitta någon typ av stora 3D-fjärilar i mjuka färger och testa att sätta på ballongen/skärmen när lampan hängts upp.

Jag ska visa er lampan tänd i Linus rum så fort den är uppe i nya huset. Om det är någon av er som gör en luftballonglampa så måste ni berätta för mig hur det gick😀.

Pyssla på och sköt om er ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Bilder: Mia Ljungberg och produktbild från Åhlens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar