söndag 17 december 2017

JULPYSSELTIPS 4 - UNDERBARA JORDGUBBSTOMTAR


DE GODASTE TOMTAR JAG SMAKAT

Så blev det dags för oss att ta oss an ett ännu ett adventskalender uppdrag. Oj, vad söta dessa små godingar blev då! 

DETTA BEHÖVER DU

  • Färska jordgubbar med spetsig form
  • Vispgrädde
  • Runda chokladströssel (eller mörk choklad)
  • Vita runda strössel (eller byt ut mot vispgrädde)
  • Spritspåse
  • Minimarshmallows (om man vill)


SÅHÄR GÖR DU

  • Vispa vispgrädde så den blir mycket fast. Jag har lite socker i  (ställ in den i kylen när den är färdigvispad).
  • Lägg upp runda och vita chokladströssel på ett fat.
  • Tvätta jordgubbarna och skär bort den gröna "blasten" så jordgubbarna får en rak yta att stå på.
  • Skär sedan av topparna på jordgubbarna så att de blir som små luvor.

  • Fyll spritspåsen (köpt eller hemmagjord) med vispgrädde.
  • Sprista som du känner för det. Vi gjorde tre cirklar som huvud sedan lite vågigt skägg och så små "duttar" av grädden som knappar...det blev lite olika på olika tomtar, de fick olika personligheter helt enkelt.
  • Sätt på jordgubbstopparna/luvorna och spritsa på den vita luvsofsen.
  • Jag tyckte det var bra att spritsa ca fyra tomtar åt gången innan jag satt på ögon och näsa.  Sedan in med de fyra på en tallrik i kylen, och så gjorde jag fyra till osv...
  • Niemi ville ha minimarshmallows på sina luvtofsar, bra förslag!

Klart!

Första gången Neimi spritsade smått. Inte så lätt, men kul tyckte hon!



Tomtarna var ganska enkla att göra. Men för barn kan det vara lite knepigt. Så ge dem några stycken gubbar att pilla med, annars blir det nog aldrig fika 😉. Anton nöjde sig med att vispa grädden...och att äta godbitarna sedan.
Några små jordgubbstomtar på ett fat och lite snöflingeströssel, kanske en efterrätt i juletider?



Jag har alldrig sett varken jordgubbar, kakor eller godis försvinna från faten såhär snabbt! De var verkligen supergoda. 

Önskar er en riktigt skön söndag ♡ Mia

Jag finns även på Instagram som @villaljungberg

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar