lördag 23 december 2017

JULPYSSEL TIPS 8 - VACKRA STJÄRNOR AV...TOARULLAR!


Idag ska jag ger er ett snabbtips på supersöta och enkla julstjärnor eller julblommor. Tänk att något så tråkigt som en toarulle kan bli något såhär fint.

VACKRA JULSTJÄRNOR PÅ NÅGRA MINUTER

  • Ta en toalettrulle och tryck till den. Det viktiga är att det blir spetsiga ändar på "stjärnspetsarna". När du tittar genom rullen ska den ha en form som ett öga.
  • Sedan klipper du rullen rakt av över det korta hållet, i ca 10-12 mm breda delar.
  • Klistra/limma sedan ihop fem av delarna som en blomma. Limpistol eller annat bra lim är att föredra.
  • Måla sedan dina stjärnor i önskade färger. Vi använde hobbyfärger från Ikea MÅLA.
  • Vill du ha extra bling så strö glitter på färgen innan den torkat.
  • Låt färgen torka och klistra sedan paljetter på varsin sida om mitten av stjärnan
  • Knyt ett band eller en tunn tråd i den spets du vill ha uppåt.
KLART!


Ja, julstjärnor eller julblommor, det är upp till betraktaren. Men visst är de gulliga? Även om barnen är vana vid mammas pysselidéer här hemma, så blev de denna gång riktigt överraskade över resultatet. De såg en aning skeptiska ut när jag sa att det skulle bli glittriga stjärnor av toarullarna.
Det blev inga traditionella julfärger på deras stjärnor, men desto härligare tyckte jag. Stjärnorna fick pryda barnens rum och hänga vid minigranarna. 


PLACERINGSKORT AV BLOMSTJÄRNORNA

Jag kan tänka mig att göra heltvita med silverglitter och silverpaljetter. Formklippa en lapp av vitt, grått, eller svart papper bakom en av stjärnspetsarna, skriva namn på lappen och klistra den bakom spetsen. Tänk vad fint att lägga ut dem som placeringskort på jul eller nyår. 

Pyssla på! ♡ Mia


Jag finns även på Instagram som @villaljungberg

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar