söndag 15 april 2018

FYRA SNYGGA ORMBUNKAR ATT HA INOMHUS

EN MODERN VÄXT FRÅN FORNTIDEN...

Visst är den vacker, ormbunken? Lite nertonade men ändå så rätt. Otroligt att det funnits ormbunkar när dinosaurierna vandrade på vår jord. Även om den klassiska ormbunken också är fin, så är jag kanske lite trött på den efter att ha sett den i massor av år, i otaliga hem under min uppväxt. Men det finns ju väldigt många andra sorter. Här kommer fyra jag gillar.

1) HARTASSBRÄKEN


Idag köpte jag hem den stilrena, grågröna hartassbräken från Butik Linnea. Man hittar den också på t ex Plantagen. Så himla snygg med sina breda lite vågiga blad. Den är som ett smycke i vårt trappfönster. 
_________________

2) FÅGELBOBRÄKEN


Vill man ha en med breda, ännu mer krusiga och piggt ljusgröna blad så är fågelbofräken ett härligt alternativ. Den hittar ni b la på Blomsterlandet. Den blir praktfull och tät. 

_________________

3) ANTENNBRÄKEN



Vacker och lite ovanlig, två växter i en kan man nästan säga. Jag tycker den ser ut som en miniregnskog. Ni hittar även den på Blomsterlandet.

_________________


4) FJÄDERBRÄKEN

Denna är lite mer klassisk och yvig i sin form, men har runda små blad, fin tycker jag.
_________________


Jag det finns palmbräken, penningbräken, blankbräken, musselbräken, den riktigt klassiska spjutbräken och många fler. Jag har hittat min favorit - hartassbräken, kanske hittar ni er.



Ha en fortsatt fin söndag ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Bilder 1-2: Mia Ljungberg
Bilder 3-5: Produktbilder från Blomsterlandet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar