söndag 11 november 2018

MAMMAS TIPS TILL HÖSTPLANTERINGEN

Min mamma har en superfin zinkbalja vid entrédörren. Grupperna i den följer säsongerna och nu står den i vacker höstskrud. Det är ju så otroligt välkomnande att mötas av den när man kommer på besök till dem. Jag har alltid rödlök i mina höst- och julplanteringar utomhus, det har jag lärt mig av henne.


SÅHÄR GÖR NI ENKELT DEN VACKRASTE HÖSTGRUPPEN

  • Längst bak planterar ni en silvergrå Kalocefalus. Mamma brukar ha sådana i sina sommarplanteringar i krukorna, och då är de stora och fina till zinkbaljan till hösten. Men de går även bra att köpa i blomsteraffärerna nu.
  • Sedan planerar du en Ljung och en Bärljung framför, de ska helst vara lite lägre än Kalocefalus-växten.
  • Längst fram sätter ni en vacker Dekorationskål, Rödlökar och Kastanjer. Står krukan under tak kan man spraya kastanjerna med lite hårspray, då blir de glansiga och snygga. Rödlökar är som sagt mycket dekorativa att ha i utekrukorna, de håller sig länge om det är svalare väder.
  • Kanske har ni någon annan dekoration som ni vill sticka ner i gruppen, eller en favoritväxt ni vill addera.
Tada! Finaste höstplanteringen är klar!

Nu ska jag iväg och byta några kuddfodral. Jag håller på med en mini-makeover av sovrummet, tills vi har tid att fixa det ordentligt med fondvägg osv.

Ha en fortsatt fin söndag! ♡ Mia


Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin

Bild: Anita Fredricson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar