söndag 4 augusti 2019

SPLAJÉ SOM INSYNSSKYDD - SÅ GJORDE VI


Hej i sommarvädret! Vi har semester och försöker varva nytta med nöje. Spaljén som vi planerat som lite insynsskydd mot vägen, är nu på g. Den ska bli helsvart och växter ska planteras så fort jag fått hem dem, men jag är mycket nöjd med resultatet såhär långt.

Från början ville jag har den högre, men efter att nu ha bott i huset lite mer än ett år så känner vi att det är trevligt med "kontakten" ut mot gatan och att man fortfarande ser alla fina hus som ligger där, så spaljén blev 160 cm hög. Det är verkligen bra att vänta med vissa projekt tills man har bott in sig lite. 


SÅHÄR GJORDE VI

Spaljén är tänkt att vara ett insynsskydd med den skapar också en fin rumslighet och höjd i trädgården. Jag ritade och min man byggde, som vanligt😉.

Mått: 1900 mm bred och 1600 mm hög. 
Reglar: Tryckimpregnerade, 70x70 mm.  
Läkten till spjälorna: Obehandlade, 25x48 mm.
2 st plintar, 500 mm djupa.
4 st genomgående bultar och 24 st trallskruv.
2 st stolphattar och skruv till dessa.
Grundfärg för utomhusbruk och svart utomhusfärg.
Använd vattenpass för att se till att allt hela tiden är rakt och två st snabbtving eller skruvtving för att hålla en "måttkloss" på plats.

Mange sågade läktena till 1900 mm långa spjälor. De är sedan målade med grundfärg en runda och ett lager med Classic black före montering. I och med att reglarna är i tryckimpregnerat trä så får vi vänta till nästa sommar innan vi kan måla dem svarta. Då målat via även två lager till på spjälorna och döljer samtidigt skruvhålen. Jag får visa er slutresultatet då.

Reglarna är placerade så att spjälorna sticker ut 400 mm på utsidan av varje regel.

Från topp till första spjäla är det 10,5 cm och sedan sitter 12 st spjälor med 48 mm mellanrum vilket lämnar ca 40 cm från sista spjälan till plinten/marken. Efter att du fått den första spjälan på plats, rakt och fint med hjälp av ditt vattenpass, spänner du med två tving fast en annan spjäla som "måttkloss" direkt intill/under den första . Sätt sedan spjäla nummer två direkt under måttklossen och skruva fast den i reglarna med trallskruv. Fortsätt så nedåt så att blir det 45 mm mellan varje spjäla. Kolla med vattenpass med jämna mellanrum.

Mange grävde hål till de 500 mm djupa plintarna och fyllde upp med bärlager runt dem. Han skruvade i plintarna i reglarna med stora genomgående bultar. Känns som att detta står bra och det kommer ju även att bli bra genomsläpp av vind mellan spjälorna, trots klätterväxter. Sist satt vi på två stolphattar på reglarna (de får ta av igen när allt ska målas svart nästa sommar).

Jag väntar på fler av dessa plator - Japansk starr "Evererst", det är ett vintergrönt, vackert gräs som jag vill ska täcka marken i rabatten (sjösten kommer också). Jag tror att jag nu har bestämt mig för att plantera en klematis på insidan mot trädgården och en humle på utsidan mot gatan. Sedan kommer jag antagligen att behöva klippa ner detta ganska mycket, men hellre det och få en grön och härlig vägg.

Ut mot gatan tänker jag att vi ev. ska ha ett lägre "öppet staket" med armeringsjärn mellan stolparna och låta murgröna växa upp som en vintergrön "häck". 

Nästa vecka får ni se hur fint min kusin målat bergstoppar på väggen i ett av sina barns rum.
Njut av er helg ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Follow my blog with Bloglovin

Bilder : Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar