torsdag 22 juni 2017

SÅ GJORDE VI VALEN FÖR ETT LJUST OCH STILRENT KÖK

Ett modernt kök från Ballingslöv

Här ser ni mitt moodboard för vårt kommande kök. Nu när allt är valt känns det jättebra. "Där är inte så mycket rött", som min man säger ;-). Vi utgick från vår husleverantörs grundval. I köket gjorde vi en hel del ändringar utifrån Dast standard, men landade ändå inte på mer än ca 6000 kr över grundvalssumman. I vårt fall var det främst för att vi valde bort köksbänk i massivt trä som ingår, och ersatte den med en snygg matt, tunn laminatskiva i vitt. Oljat trä är inte vad vi är ute efter, det krävs b la en hel del underhåll av en sådan bänkskiva. Men det kan vara mycket snyggt. Kanske byter vi ut skivan mot en stenskiva en dag, men det blir i så fall ett projekt för framtiden. Vi är nöjda med valet av ett lättskött snyggt laminat som ger en modern och ljus känsla i köket.

Vi valde alltså en ganska mycket billigare skiva, men valde istället till en helt annan fläkt; Fjäråskupan Vertikal 80 cm - snygg och vinklad, bra för min man som är 1.92. Vi bestämde oss för en uppgraderad ugn NEFF Inbyggnadsugn Rostfritt stål, B47CS28N0, som har inbyggd termometer. 
Vi bytte även ut diskhon till Ballingslövs Franke VLX 610-54 och blandare till Mora Rexx K6.

Vi ändrade kökslucka till den släta, matta luckan från Ballingslöv LINE Vit som ni ser här på bilden, med en infräst list så hela köket blir utan handtag (och trycköppna-beslag på de släta luckorna). 

Favorit i repris

Vi kommer, som jag skrivit om tidigare, att lägga in den grå klinkerplattan Rango Concept Grigio 60x60, utan förband i köket, alltså med raka linjer. Det golvet lade vi i hall och kök i det hus vi renoverade, och det ger en fantastiskt skön betongkänsla, med mjuka, diskreta skiftningar och liv. Detta klinker (med cementgrå fog) kommer även att fungera som stänkskydd längst med köksbänken. Klinkerplatterna möter det mjuka golvet Antium från Khärs. Över köksön kommer våra härliga lampor Raw från Ilva att hänga.

Ett sådant här kök kräver uppmjukning i form av korgdetaljer, 
färska kryddor, plädar på barstolar, trämaterial osv. Jag älskar stilrena linjer och ljus, men det är samtidigt viktigt att få in en varm och mysig känsla i hustes hjärta. Jag skulle vilja få in någon typ av växtvägg eller kryddvägg. Det har jag gjort en liten "research" på, som ni kan läsa om i tidigare inlägg. Gissa om jag längtar tills jag kan få samla familj och vänner i och kring detta kök.

Nästa gång får ni veta hur vi valde att köpa tomten, trots att vi precis renoverat klart ett hus.
Må så gott ♡ Mia

Moodboard av Mia Ljungberg
Bilder: fr leverantörernas hemsidor, Pintrest, 3D-skiss på kök från Ballingslöv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar