onsdag 21 juni 2017

TVÅ SÄTT ATT ENKLARE FÅ IHOP KRANSEN TILL MIDSOMMAR

Midsommar närmar sig med stormsteg, härligt! Då är vi många som vill göra kransar. Jag brukar försöka att binda en krans till mig och en till min dotter. Min store son vill inte ha en längre och min yngste son är 7 veckor, så han slipper krans...än så länge ;-). I bland är tiden knapp. Här är två tips på snabbare kransar.

Den vackra kransen med en sorts blomma

Det är inte alltid man kan plocka blommor, och det går bra att köpa "färdigbuketter" med t ex endast vita blommor i dagligvarubutiken, och plocka något grönt. Det går med nästan allt "smågrönt" man lätt kan få tag på (den gulgröna daggkåpan på bilden är ju egentligen en blomma, men den ger ett grönt intryck). Att ha endast en färg på blomman förenklar det hela då man inte behöver lägga tid på att se till att få färgerna jämt utspridda osv. Vackert blir det också.
Hinner man så är det roligt att binda kransen tillsammans. Snart går det ju då dubbelt så snabbt! Som grund brukar jag ha grön lite kraftigare ståltråd och sedan linda med tunna grön ståltråd eller spoltråd. Floristtejp är också bra, Man gör små små buketter som man sedan virar fast tätt efter varandra. Man ska snitta blommorna och låta dem stå så länge som möjligt i vatten innan man binder kransen. Gör man kransen dagen innan så spraya med bara lite vatten och lägg i plastpåse i kyl. Damernas värld har fina guider. Och här hittar du små instruktionsfilmer.

Den fina fejkkransen

I år, med en liten nyfödd tror jag inte jag får till någon kransbidning, och då finns ju en enkel och perfekt lösning - fejkkrans! Här är en som alla småflickorna fick på min mormors 90-årsmiddag för någon vecka sedan. 

Den vita är köpt på Åhlens och den rosa kostade ca 35 kr på Lidl. Det finns en uppsjö med fina diadem och kransar. Här är exempel på några man kan hinna få tag på innan fredag - Dessa två nedan kostar 79 kr på Gina tricot.
Och några fina från H&M, pris från 49,90 - 99 kr.


Kom ihåg - man har roligare med krans! Hoppas ni hinner få till en på ett eller annat sätt.
Må så gott ♡ Mia 

Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin

Bilder: Mia Ljungberg och produktbilder från Gina Tricot och Hennes & Maurtiz


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar