söndag 2 juli 2017

PLANERING AV ETT UTERUM



Mitt moodboard för att fånga mina tankar. Längst ner hittar ni länkar till produkterna
(Läser du bloggen i mobilen så kan du behöva välja "Visa webversion" allra längst ner här under inlägget för att kunna förstora bilderna)


Äntligen ska det bli av!

I många år har jag önskat mig ett uterum. En ljus plats där man kan sitta och njuta i stillhet med en kopp kaffe eller umgås med familj och vänner. 

Uterummet har verkligen fått upprättelse. Jag minns att när jag var liten så var uterummen oftast ganska skabbiga med kanalplast till tak och solblekt inredning som sett sina bästa dagar. Visst fanns det undantag men de var inte så många. Idag är det ett fint extrarum och ofta en favoritplats i hemmet. Det är en plats där man kan komma nära naturen och sitta som om man var ute även under de lite kallare dagarna och kvällarna. Inte konstigt att det blivit ett populärt rum på våra breddgrader.


Vårt uterum


Man väljer mellan sommarträdgård, uterum, eller vinterträdgård. Vi valde uterum men med isolerat glas VPP Design Isoler, så vi kan sitta där långt in på hösten. I och med att grundplattan och två av fyra väggar är isolerade och vi sätter in infravärme och elelement så kan vi säkert sitta där några vinterdagar också - härligt!

Vår uterum kommer att vara 15 kvm. Hade gärna haft ett dubbelt så stort, men så har man ju en budget att förhålla sig till. Jag är säker på att vi kommer att få ut maximalt mys av dessa kvadratmeter.  Vi valde själva placering och gjorde förslag på utförandet. Taket har samma vinkel som taket i vardagsrummet fast lite lägre och med samma mörkgrå betongpannor. Två av fyra väggar är med skjutbara glaspartier vilket kommer att skapa ett mycket ljust rum, och en känsla av att sitta utomhus.

På utsidan har uterummet liggande mellangrå träpanel, samma som vid husets entré och i vår carport. En av innerväggarna kommer att vara husets putsade ytterfasad och den andra hade vi tänkt att själva klä med liggande smal träpanel. Om det ska vara målad/betsat grå eller vara i grånat trä av något slag, det får vi se. Golvet är samma klinkergolv som i badrummen - Pro Double Light Grey 30x30 från Interni kakelstrudio. En granitkeramikplatta med rak kant, med en linjär snygg "betongstruktur".

Grönt e skönt


Jag vill så gärna ha vindruvor vid innerväggen med träpanel. Jag har läst att man ska då ha olika sorter för korsbefruktning osv. Det blir att läsa på lite om det, men det kan det vara värt. Så vackert och stämningsskapande. För att få placeringen av vinrankorna (eller den klängväxt det nu blir) felxibel tänkte jag mig två avlånga planteringslådor på hjul med spaljéer i, och sedan får man även leda vinrankorna från dessa upp mot taket när de blir större. Jag hittade den här planteringslådan från Bangsboutique som kommer nära det jag tänkt mig.

Som ni ser på mitt moodboard så tänker jag mig att tonerna är jordiga men ljusa. Textilier, mjuk "inomhussoffa" och växter ger kontrast till det gråa klinkergolvet och glasskjutpartier med gråa profiler. Väggarna med träpanel och puts ramar in det hela med lite utomhuskänsla. Och med lyktor, plädar och kuddar hoppas jag att det blir så mysigt att hela familjen och våra vänner vill klämma ihop sig där ofta. 

Ha en riktigt skön söndag ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg


Produktbilderna i moodboardet och länkar:

Betongtakpannor, Benders Palema ytbehandlade 2-kupiga, Mörkgrå


VPP System AB uterumspartier 33-21 (3-delade) för vår/sommar/höst (Design isoler)

Klinker Pro Double Light Grey från Interni kakelstrudio. 

Lykta i mässing från Olsson & Jensen

Lyktor från House Doctor

Betongbord från Kila möbler

Matta LOHALS från Ikea

Stol VÄSMAN från Ikea

Chunky pläd  från Fru Nordström (megagrovstickad pläd)

Planteringslåda med spaljé från Bangsboutique

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar