söndag 17 september 2017

MINA TIPS TILL DOPINBJUDNINGSKORT


NÄR MAN VILL FIRA DET FINASTE MAN HAR

Att förbereda för ett dop eller en namngivningsfest, det är mysigt tycker jag. Att få fixa och dona till sin lilla guldklimp är kul. Dop och namngivning är liksom bröllop, en fest av glädje och det tycker jag man känner när man förbereder festen, planerar och gör inbjudningskorten.

Man kan definitivt göra fina inbjudningskort genom att beställa på nätet. Jag har tre barn och har velat göra inbjudningarna till deras dop själv. Dels för att jag älskar sådant 😜, och dels för att jag själv tycker ett handgjort kort är kul att få.


Tipsen nedan gäller ju givetvis för en inbjudan till något annat kul också.



HÄR ÄR MINA TIPS 

  • Om du inte har någon direkt idé - gå först och botanisera i en bokhandel, "pylssellbutik" eller en butik med kontorsmaterial. 
  • Tänk ut vilket färgtema du vill ha. Håll dig till få färger, helst max tre stycken.
  • Välj först ut själva kortet och tillhörande kuvert. Ska det vara stående, liggande? Kvadratiskt, långsmalt?


  • Ett liggande kort kan lika bra vändas som stående, så man öppnar det uppåt liksom (se mitt kort med grönt tema på bilden nedan)
  • Håll nivån på kortet efter hur mycket tid du har och hur många kort du ska göra. Det behöver inte vara så avancerat för att se fint och kärleksfullt ut.
  • Att addera ett band av något slag tycker jag är mycket fint. Det är ganska lätt att göra och ger ett sådant "bling" till kortet. Det finns en uppsjö av band t ex organzaband, sidenband eller satinband. Ofta kan man hitta billiga band på nätet om man är ute i god tid. Att ha ett organzaband och ett sidenband tillsammans är snyggt.
  • Ska du använda ett band och göra en rosett (se bilderna), så knyt rosetten med ett enkelt snöre först på kortet du valt, och använd sedan den snörbiten för att räkna ut hur mycket band du behöver köpa. Och klipp dina bandbitar efter det snöret sedan också.
  • När du gör en rosett så knyt så att du liksom är "ovanför" knuten/rosetten, då blir det lättare att få "svansarna" neråt.
  • Punch/stans med ett passande mönster är toppen. Det man trycker ut kan bli jättefint på ett kort. Själva hålen kan ibland bli svåra att använda, då stämpeln är grund, men ev. på ett hörn eller så.

  • Om du inte har en handstil som främjar inbjudningskortet så gör själva texten i datorn och skriv ut en ruta. Klistar sedan in den. Låt det blir en ganska bred kant med kortets färg runt om din utskurna/utklippta ruta.


  • Ska du skriva ut och klistra in, så rekommenderar jag starkt att köpa skalpell, metalllinjal och en liten skärmatta. Det blir så mycket finare och rakare än att klippa. Dessa saker kommer du i så fall sedan att ha mycket nytta av till andra projekt.
  • Har du tillgång till färgskrivare så kan texten med fördel vara i en mörk/läsbar ton av en av dina temafärger istället för svart.
  • Vad du än ska klistrar på ditt kort använd alltid ett klister eller lim som är extra bra för papper, och som inte gör att kortet bubblar sig. Sparylim är mest idealiskt, men också dyrt och lite klurigt att använda. Lim för fotoalbum och liknande brukar annars vara bra.
  • 3D-klistermärken skapar snabbt en vacker framsida på kortet.
  • Vanliga fina klistermärken fungerar också (se t ex hjärtat på mitt "gröna kort"). Att sedan scanna eller fota det för att använda det mindre i den utskrivna textrutan är fint. Det blir mer ett tema om det kommer igen.
  • Sätt gärna samma klistermärket eller det utstansade mönstret även på kuvertet. Som sagt fint att temat finns på fler ställen.
  • En bild på barnet är alltid gulligt att ha med. Skriv även ut detta. (Se mina inbjudningskort på bilderna)
Lycka till!
Pyssla på ♡ Mia


Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin


Bilder: Mia 
Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar