söndag 19 november 2017

DOPTIPS 1 - POJKDOP I GRÖNT OCH VITT

För några helger sedan hade vi Linus dop. Det var en fantastisk dag med massor av kärlek. Ofta är ju temat till ett pojkdop ljusblått. Klassiska färger i all ära - Antons dop gick i ljusblått, vitt och silver och Neimis var i rosa, vitt och creme. Men ett fint alternativ till ett pojkdop är grön. Temat på detta dop var lindblomgrönt, vitt och creme, det blev så fint. 


FÄRGTEMAT BÖRJAR MED INBJUDAN

I mitt tidigare inlägg med tips om hur ni gör fina inbjudningskort, skriver jag bl a om att tidigt välja färgtema, och det kan man sedan försöka hålla sig till i alla delar av "projektet".



GÖR GUDSTJÄNSTEN PERSONLIG 

Jag tycker det är fint om man gör gudstjänsten lite personlig, om man kan. Förutom våra utvalda psalmer och de bibeltexter som ingår i ett dop, så sjöng Linus syskon och två av hans kusiner en liten omskriven variant av sommarplågan "Jag trodde änglarna fanns bara, bara i himmelen". De hade övat mycket och det var magiskt med dessa vackra barnröster i kyrkan, inte ett öga var torrt. Vi hade också bett Gudmor att läsa sången "När lillen (lillan) kom till jorden", som en dikt, och det blev verkligen mycket vackert. På ett av de andra dopen har vi bett Gudmor läsa sången "Det gåtfulla folket" som en dikt och min duktiga svägerska sjön på båda de dopen "Himlen måste sakna en ängel" (den är ljuvligt fin). 

Har man möjlighet att göra ett eget program så blir det också snyggt, då man kan hålla ihop även detta med temat från inbjudan. Man behöver i så fall inte psalmböcker under dopet då psalmer, trosbekännelse osv ska stå i dopprogrammet (man googlar lätt upp psalmtexter m.m. när man tillsammans med prästen bestämt upplägget).


TÅRTORNA

Min svärmor har fått äran att lära sig ett tårtrecept från en gammal vän och konditor (Hermanssons bageri i Helsingborg). De är fantastiskt goda! I bland blir de med bär och gelé på toppen och ibland med marsipan. Till doptårtorna hade jag bett henne göra dem med vit marsipan. Sedan köpte vi marsipanrosor och pärlemosockerkulor och gjorde marsipanblad själva. 

Neimi och jag dekorerade tårtorna innan vi åkte till kyrkan, och blev nöjda med resultatet. Hon fixade den högra tårtan helt själv, inklusive marsipanbladen. Learning by doing. 

Visst är grönt ett fint alternativ till ljusblått? Snart kommer här lite tips på bordsdekoration till dop.
Ha en skön söndag ♡ Mia


Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar