onsdag 22 augusti 2018

ÖPPEN FÖRVARING I VÅRT KÖK - SÅHÄR BLEV DET!


VILLA LJUNGBERGS HÖSTPROJEKT NR 1 ÄR KLART

Här är den, vår nya hylla! Den blev precis som jag tänkte mig den. En enkel och dekorativ liten "öppen förvaring" som snyggt fyller ut utrymmet mellan överskåp och tak. På andra sidan köket går skåpen hela vägen upp till taket, men här ville vi inte ha en smal "isolerad pelare" upp till taket. Det tog ett tag innan jag bestämde mig för hur jag ville göra med detta utrymme. När jag kom på att vi skulle ha en sådan här hylla, hoppades jag på att den skulle tillföra mer liv i det annars ganska strama grå/vita köket. Så blev det också känner jag.


Jag valde mellan att måla hyllan grå eller svart. Det blev det sistnämnda. Det svarta blev fint till spishäll, ugnar, fläkt och barstolar. Jag hade först tänkt att ha en svart botten i hyllan, men ångrade mig. Denna lösning känns luftigare och bättre i vårt kök.


SÅHÄR GJORDE VI

Hyllan är gjord av limfogade furubrädor från Hornbach. Min man sågade och slipade brädorna och skruvade sedan ihop det hela. Efter det tog jag över och fixade målningen. Först två omgångar kvistlack sedan två lager med en halvblank, svart snickerifärg. Vi skruvade faktiskt först ihop hyllan innan vi målade den, det blev bästa lösningen för oss. Det kändes svårt att måla alla sidor på brädorna annars. Hyllan måste fästas i väggen så att den inte vilar på överskåpet. Hyllplanet satt vi på plats med små "metallpluppar" à la Ikea.

Det här typen av enkla hyllor kan kanske vara bra en bra lösning om ni har outnyttjade utrymmen ovanför era köksskåp. I helgen får ni se vårt höstprojekt nr 2 klart - fondvägg vid matplatsen med den ljuvliga färgen Reflection by Add Simplicity från Nordsjö (...och då ser ni även de svarta stolarna från Søstrerne Grene på plats).


Må så gott ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar