onsdag 28 augusti 2019

MÅNADSSMULTRON ÄR SÅ BRA!


LÅT TRÄDGÅRDEN BLI ERT EGNA SMULTRONSTÄLLE

Det är fantastiskt att se hur mycket växtkraft det är i en trädgård. För ca tre månader sedan så fanns det bara lera utanför våra fönster och nu vajar det för vinden där ute, och det prunkar till och med här och där. Smultronplantorna som vi planterade i juni blir fulla med bär, om och om igen. Underbart!

VARFÖR GULVITA SMULTRON?

Jag tog i all hast fel när jag köpte våra smultronplantor och råkade även få hem gulvita smultron. Det var ju synd tänkte jag först, men ville bara få planteringen gjord, så de åkte i rabatten de med. Sedan funderade jag på om den gulvita sorten tagits fram av någon anledning. De bären är ju inte riktigt lika aptitretande och vackra som de röda. Jag gissade på att det i så fall var för att fåglarna inte tror att de är mogna bär och låter dem vara. Och jag hade faktiskt rätt, jag googlade upp det, och där stod att det är anledningen till att man tagit fram gulavita smultron. Och fåglarna lämnar mycket riktigt dessa, vi märker stor skillnad. Så mitt tips är att varva era röda smultron, med de ljusa. De smakar lika gott som de röda och ni vet att ni får behålla dem för er själva ;-).


Tvååringen har dock lite svårt att se skillnad på omogna bär som ska bli röda och den gulvita sorten! Tur att syrran hjälper till. Man märker att barnen tycker att det är mysigt att ha sina smultronplantor att kolla av och skörda. 

MÅNADSSMULTRON ÄR ETT SMART VAL

När vi anlade vår förra trädgård fick vi lära oss att månadssmultron är toppen. De revar sig inte, vilket ju är bra om man ska ha dem som kantväxt eller inte vill att de tar över planteringen. Och sist men inte minst - skördeperioden stäcker sig in på hösten. De sorterna vi har heter Rügen och Yellow Wonder, de ger mumsiga och stora bär.


Dagens skörd. Inte illa för några minuters plockning. Just nu när det är sol och regn om vart annat så sprutar buskarna ut smultron och nya blommor hela tiden, det gäller att hinna med att plocka dem innan de blir övermogna! 
Läs mer om smultronodling på Blomsterlandet och Plantagen

Det blir kvällsmat utomhus i kväll igen här hemma, det gäller att suga ute det sista av sensommaren. Må så gott ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Follow my blog with Bloglovin

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar