måndag 10 juli 2017

ATT LÄMNA ÖVER HUSET OCH HITTA MELLANBOENDE



När vi lämnade över huset, var vi noga med att det var ordentligt städat. På köksbänken ställde vi en vas med vackra hortensiakvistar och ett ”Välkomna-hem-kort” till köparna . Jag vet själv hur härligt det är den första gången man vrider om nyckeln till ett nytt hem, och en liten hälsning gör ju den upplevelsen ännu trevligare.

Hyresrättsköer 

Efter att vi sålt huset kunde vi bo kvar i flera månader tack vara att säljarna inte flyttade ner från Stockholm förrän till hösten. Det är så olika vilken situation man får, och det är bra att förbereda långt innan om man kan. Om ni står i tomtkö och inte bor i en hyresrätt, och även om ni inte tänkt bygga på många år, så anmäl er till hyresrättsköer. Det är bra att ha stått länge i kö när det väl är dags. Ställ er i alla köer ni kan hitta.

Glöm inte vännerna

Sedan ska man inte underskatta att fråga vänner, ställa frågan på Facebook och andra sociala medier - man ska kasta ut så många krokar man kan. Maila t ex ut en trevlig förfrågan till vänner och arbetskamrater. Ibland blir det napp.

Privata hyresvärdar

Min erfarenhet av att hitta hyresrätter är att man visst kan få erbjudanden från de stora hyresrättsbolagen, som Helsingborgshem i Helsingborg och liknande. Men är man långt ner i kön är det oftast de sämre eller riktigt dyra lägenheterna man har chans på. Så ta även kontakt med privata mindre hyresvärdar, och kontakta dem gärna med både mail och ett samtal. Så har jag lyckats få lägenhet tidigare. Ingenting slår personlig kontakt när det gäller sådana situationer.

Vi får hyra en bostadsrättslägenhet som min farmor inte bor i just nu. Det är vi tacksamma för.

I veckan ska ni b la få se huset igen - nu även med en ovanvåning och ett tak. Det blir före- & efterbilder och info om slipning och vitvaxning av gulnat ekparkett. Och så visar jag och min dotter superenkla "presentfjärilar" att dekorera era sommargåvor med.

Må så gott ♡ Mia

Jag finns även på Instagram @villaljungberg

Bild: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar