söndag 21 oktober 2018

VACKER MURGRÖNA INOMHUS FÖR ATT SEDAN FLYTTAS UT

Jag har sagt det förr, men jag älskar verkligen murgröna. Hur klassisk och "vanlig" den än är. Mina föräldrar har alltid haft det i trädgården, så jag är van vid att ha tillgång till denna fina dekorativa växt. På vårt vinterbröllop använde jag den tillsammans med guld- och vitsprayad järnek, det blev så fint!


Några kvistar i en vas räcker, och de står hur länge som helst.



Jag har sedan sensommaren satt massor av kvistar i vatten här hemma så de fått rötter. De får de flesta murgrönakvistar, om man låter dem stå. Murgrönan har förutom att den pryder hemmet lite varstans också varit jättebra att ha i småvaser till bordsdekorationen när vi haft gäster och släktkalas.


Se mina tidigare inlägg med tips om dukning med b la murgröna, och mer tankar om denna vintergröna växt.

Jag tänker plantera ut alla kvistarna i våra rabatter när vi får dem och spaljéerna klara. Målet är att få steg 2 i trädgården klar nu i höst och vinter, så att vi kan plantera i vår. Spännande! Vi kommer att köpa några stora plantor av murgröna också, men ju mer man planterar ju snabbare blir det ju något av det. 

Ja, så ni som känner för en spaljé med härlig grönska på balkongen eller i trädgården i vår, sätt murgrönakvistar i vatten nu, så hinner de få rötter. I kväll blir det planering och skissande på spaljéerna här. 

Ha en riktigt go söndag! ♡ Mia


Jag finns även på Instagram @villaljungberg
Follow my blog with Bloglovin

Bilder: Mia Ljungberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar